lauantai 13. heinäkuuta 2013

NASCAR

Kun lähellä, reilun tunnin ajomatkan päässä New Hampshiren puolella oli eräänä heinäkuun viikonloppuna NASCAR -tapahtuma niin pitihän sitä lähteä ihmettelemään. Lajista ei ollut oikeastaan muuta tietoa kuin että siinä ajetaan satoja kierroksia ympäri ovaalirataa ja että autot ovat tehokkaita, mutta niissä ei ole mitään edes modernin perheauton hienouksia kuten lukkiutumattomia jarruja.

New Hampshiren rata on valtava, yli 100.000 katsojaa vetävä areena. NASCAR on älyttömän suosittua ja suosion syy oli vielä ennen reissua vähän epäselvä..



Lähtöruudukossa ja lähtökierroksilla turva-auton perässä. Lähtöä ei siis oteta paikaltaan (varikkokäynneistä näkee miksi) vaan muutaman kierroksen jälkeen turva-auto ajaa varikolle ja kaasut isketään pohjaan.

 

Tässä ollaan jo itse kisassa. Heti lähdössä turva-auton poistuttua meteli oli sitä luokkaa että voi sanoa ettei pakoputki ole näissä autoissa ainakaan ääntä vaimentamassa.

Auto 54 johti alussa ja voitti loppujen lopuksi koko kisan, mutta kilpailun aikana kärkipaikka vaihtui monta kertaa ja ohituksia oli kymmeniä. Tai siis "oikeita" ohituksia, sillä jo muutaman kierroksen jälkeen kärkiautot alkoivat ohittelemaan kierroksella hitaampia .. kun vain mailin mittaisella radalla on yhtäaikaa 40 autoa niin tapahtumia riittää.


Varikkotouhuja. Viimeisessä kuvassa näkyy kun varikkokäyntien jälkeen renkaiden kappaleet siivotaan pois varikkosuoralta. Varikolta ei nimittäin lähdetä mitenkään sievästi vaan kaasu isketään pohjaan ja siitä kiihdytellään hiljakseen muun liikenteen sekaan renkaiden hakiessa pitoa.

Tässä yksi seinän kanssa kontaktia ottanut auto pääsi varikkosuoralle ja sitä työnnetään pois. Keltaisen lipun aikana turva-auto tulee radalle Formuloiden tapaan. Kisakin venyi yli 10 kierrosta ylimittaiseksi kun loppupuolella kolareita tapahtui joka kierroksella. Siinäpä sitä sitten jännättiin mm. kenellä riittää polttoainetta loppuun saakka. Siis oikeasti jännättiin, Formuloista poiketen autoissahan ei ole edes bensamittaria.

Voittaja sudittelee. Koko viikonlopun tapahtumassa olisi aika-ajojen ja oheistapahtumien lisäksi useampia kisoja useassa luokassa, mutta näin aluksi yhden kisan seuraaminen oli ihan tarpeeksi. NASCARista (auto)urheiluna voi olla mitä mieltä tahansa mutta viihteenä päristely oli täysosuma.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti