Finnairin "uudistunut" Plus -ohjelma ei ole tasojen keräämiseen tai etujensa puolesta Oneworldin parhaita. Esimerkiksi British Airwaysilla saa Silver -tason (Oneworld Sapphire) vastaavaa Finnair Gold -tasoa pienemmillä lentomäärillä. Ohjelmasta riippuen pisteitä voi lentojen lisäksi kerätä esim. luottokorttiostoksista tai hotelliyöpymisistä. Lisätietoja bonusohjelmista saa lentoyhtiöiden omilta sivuilta tai vaikkapa FlyerTalk -foorumeilta.
Mitä niillä pisteillä tai maileilla sitten tekee? Matkoistahan ei yleensä saa suoria alennuksia K-Kaupan kassan tapaan, mutta muita etuja onkin sitten vaikka minkälaisia: matkalaukkujen määrä/painorajoitukset nousevat, check-inissä ja turvatarkastuksissa pääsee "ohituskaistalle" jne. Yksi etu on lentokenttien lounget, eli erityiset odotusalueet jotka on varattu etuohjelmien jäsenille. Niissä seuraavan lennon odottelu sujuu yleensä huomattavasti mukavammin, alkaen rauhallisemmasta ympäristöstä ja paremmista tuoleista. Lisäksi saatavilla on pientä naposteltavaa tai jopa kunnollista lämmintä ruokaa, päivän lehtiä, suihkut jne.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhvsJpck1wX_NdFd8djVO4CvBR8uuOz41QGHeKh-DE_8EKhUzH1RyTeRROx5MTSuakE4QxvCOQEkurkpBTyqTUVirtJInf0XVOkkGO7lZj-DikWTgSpBawYxG6E7TjF3cQMuLZFWy1pqE4/s320/20100712_001.jpg)
Pisteitä voi tietysti myös vaihtaa ilmaisiin tai halvempiin lentoihin, mutta omasta mielestäni merkittävämpi etu ovat matkustusluokan korotukset. Varsinkin pidemmillä, mannertenvälisillä lennoilla ero turistiluokan ja bisnesluokan välillä on uskomaton!
Finnairin Airbus A330:n (esim. New York - Helsinki) bisnesluokka näyttää tältä:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEju_PiuSFwQXLBV3l5pgzDbcY_9qeM6rMtWt6QFKe3xZ418P6yunaHm5vA97McXGeTzsaUFqi87GlaNeY1HQIj_vRxbpTrnxjw96B3TnlKJqRDken5Ttg9VbU0Z0mMVf_R7w3HVaP_M8RA/s400/oh-ltr_5.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiYMSWTILWs4ku4-Fc0hST0ZiceVp-_OBzutYEQM5FdE5LSqm6D1saq8cLJnUg72x9oDIzHA6RiXQdKGfvd9c08Y4A53-Bf0pzuvNIRzcrE691pbDfd48B7BxZIHdlbOv0QlckWqp6FBxY/s400/oh-ltr_7.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg8vT_73aHZApKkwmU8OVgZW-aEu4ejhIi7jrtVSUK-FT8tpPjnGdUmaZZvpPKyL0PVcW65s7Z54OO7gOLh5DBJGCzn0SGDAT2WQn0mKWHWGHqvfthWuWAe38zG6Uy3-i365b27CdrY-YA/s400/20100701_006.jpg)
Turistiluokassakin matka tietysti sujuu ja pienellä varautumisella pitkänkin lennon saa sujumaan mukavasti. Mukavat vaatteet, ei välttämättä kovin suurta kebab-mässyttelyä ennen lentoa ja joku sopiva kirja/lehti niin aika kuluu mukavasti. Ja tietysti välillä kannattaa jaloitella ja juoda riittävästi vettä. Yksi iso apu ainakin itselleni ovat kunnolliset korvatulpat tai ykkösvaihtoehtona taustamelun poistavat kuulokkeet.
Sitten lentokentistä. Yleisesti ottaen lentokentillä harhailua ei kannata pelätä, sillä terminaalit ja porttien numerot ovat aina hyvin selvästi merkitty. Lippuakin tarkistellaan aina turvatarkastuksissa joten väärään paikkaan meneminen on ainakin hyvin hankalaa ellei mahdotonta. Lopuksi vielä pari kommenttia muutamista kentistä Suomi - USA:n länsirannikko -lentoja suunnitteleville:
Helsinki: Lyhyet jonot, ruuhkia on harvoin. Siistiä. Hyvät opasteet. Kaikki toimii. Uudistunut kakkosterminaali on todella tilava tai jopa autio.
Lontoo: Suomesta USA:han lennettäessä täytyy vaihtaa terminaalia, joka onnistuu melko kätevästi bussilla. Aikaa lentojen välillä olisi hyvä olla ainakin puolitoista tuntia. Turvatarkastuksissa on yleensä jonoa. Omasta mielestäni Helsingin jälkeen toimivin lentokenttä.
Frankfurt: Helsingin lento saapuu samaan terminaaliin San Franciscon lennon kanssa, joten terminaalia ei tarvitse vaihtaa. Terminaali on ruuhkainen, tai ainakin vilkas. Vaihdon pitäisi onnistua reilussa tunnissa. Opasteet on tehty saksalaisella selkeydellä.
Pariisi: Pahamaineinen matkatavaroiden katoamispaikka. Terminaalin vaihto seikkailemalla maanalaisissa tunneleissa. Vaihtoon kannattaa varata aikaa parisen tuntia. Turvatarkastukset ovat ihmeellistä sähläystä. Ei ilmastointia!
New York: USA:han päin lennettäessä ennen koneen vaihtoa täytyy mennä tullin ja turvatarkastuksen läpi. Lisäksi pitää odotella matkatavaroita saapuneesta koneesta ja laittaa ne uudestaan matkaan lentoyhtiön omalla tiskillä tai erityisellä matkatavaratiskillä. USA:n sisäisten lentojen Boarding Passit kirjoitetaan yleensä vasta portilla.
San Francisco: Kansainvälinen terminaali on siisti ja tilava. Kotimaan terminaali on sekava ja ruuhkainen, varsinkin lähtöselvityksen tekeminen sellaisilla hemmetin automaateilla vaatii aikaa ja hermoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti